fbpx

Karajos Zsófia (felszolgáló lány) ausztriai naplójából

Karajos Zsófia (felszolgáló lány) naplójából…

Hinterglemmben dolgozom pincérnőként egy 80-100 férőhelyes, háromcsillagos családi hotelben.

Egy idősebb hölgy irányítja a szállodát és ő a főnök a konyhán is. Két gyereke van, (25-30körüliek) ők a hotel gazdasági ügyeit intézik és segítenek a vendégeket kiszolgálni az étteremben.

Ez egy igen jól megszervezett szálloda, ahol mindenkinek megvan a saját feladatköre.

A konyhafőnökön kívül még két ember van, aki kisegít a konyhán, közülük egy csak mosogat.

Az étterembe engem nem fizető pincérnek vettek fel (Kellnerin ohne Inkasso) ezért csak a vendég szobaszámára kell írnom a megrendelését, elutazása előtt pedig kifizeti a reception a számlákat.

Általában egy osztrák hotelben 9 órát kell dolgozni, ez azonban néha átmehet 10-11 órába is ha több a vendég és több a munka. Nekem eddig az összes túlórámat kifizették!

A napi 9 óra délelőtti 4-5 órából és esti 4-5órából áll, a délutánok szabadak. Hetente egy egész szabadnapot kapok még. Ez idő alatt szoktam intézni a bevásárlást,a szobám kitakarítását stb.

A munkaadók napi háromszori ingyenes étkezést biztosítanak, a reggeli és a vacsora a vendégek reggelijét és vacsoráját előzi meg, az ebéd akkor van, ha már elvégeztem a reggeliztetés utáni tennivalókat.

Reggel nyolckor jönnek le a vendégek reggelizni, ezért én már fél nyolckor a konyhában vagyok. Itt előtte megreggelizem,majd feltöltöm a büféasztalt (zsömlét, felvágottat, rántottát, főtt tojást, lekvárokat teszek ki).

Teríteni már nem kell, ezt előző este, a vacsora után már elvégeztem.

Amikor megjönnek a vendégek, megkérdezem ki szeretne kávét vagy kakaót inni. A kávék kihordása nálunk nagy kancsókba történik, így a vendégek ki tudják önteni maguknak a kívánt mennyiséget.

Reggelinél figyelni kell arra, ha valami elfogyott,azonnal fel kell tölteni.

A reggeli 10:00-10:30ig tart, ezután le kell rámolnom az asztalokat és behordani a konyhába a szennyes edényeket a mosogatónak. Ha koszosak a terítők, le kell cserélni, aztán felporszívózni a morzsákat, felmosni. Mire ezzel végzek, a mosogató végzett a poharak-tányérok tisztításával, utána mindent a helyére kell pakolnom, rendet kell tennem a büféasztalon, feltöltenem a hiányzó készleteket(vaj,mogyoróvaj,lekvárok,méz). Ha minden kész, előkészítem a szükséges evőeszközöket, szalvétákat, és elkezdek a vacsorához teríteni.

A munkaidőm reggel 8:00-12:30ig tart,általában fél egykor végzek, de ez függ az aznapi vendégsereg számától.

Amikor telt házunk volt,például fél kettőkor végeztem.

Ha mindennel kész vagyok, elmehetek a konyhába megebédelni. Általában a tegnapi vacsoráról megmaradt ételt kapjuk vagy a konyhafőnök főz nekünk valamit.

Nagyon változatosan és finoman főznek itt, rengeteg salátát eszem és ha kérek, minden nap kaphatok húst is. A desszertet is megkóstolhatjuk, ez fagylalt, palacsinta vagy gyümölcskompót szokott lenni.

Voltam már olyan szállodában is, ahol minden ebédre és vacsorára húst kaptunk krumplival, így egy hét után ránézni sem tudtam. Itt azonban sokszor eszünk tésztát, vannak nemzetiségi ételnapok, amikor csak olasz , osztrák, amerikai vagy francia kosztot főznek.Ahány ház,annyi szokás!

Este 18:00-ra meg szoktam érkezni a konyhába, eszem egy kis salátát.

18:30-ra meg is érkeznek a vendégek a vacsorához és én körbejárok, megkérdezem ki mit szeretne inni.

A vendégek svéd asztalon lévő salátákból maguknak szednek, ha ezt megették, összeszedem a tányérokat és kiviszem a levest.

A reggelinél ki szoktunk osztani egy kis lapot, ahol be kell jelölni A vagy B menüt választják.

Ugyanúgy összeszedem a levesestányérokat, kiviszem a főételt, majd a desszertet.

Miután végeztek,a vendégek ott szoktak maradni 1-2órára beszélgetni,kártyázni.

Ez alatt az idő alatt én eltörlöm az evőeszközöket, elmosom a poharakat, előkészítem a reggeli svédasztal kellékeit. Miután elmentek,megterítek a reggelihez.

A munkaidőm 22:00ig tart, ha vendég még tovább szeretne maradni,kötelező vele ottmaradni!

Az esti munkaidőm után tudok a családommal beszélgetni skypon, vagy írni nekik egy kedves e-mailt. A hotelben wifi-s internethálózat van, amihez mindenki kapott egy kódot,azzal tud belépni. Ez is ingyenes.

A szobám nagyon pici, de minden benne van, ami szükséges. Ágy, szekrény, tv, kis asztal, egy kicsi kézmosó tükörrel. Fürdőszoba nem tartozik hozzá, a folyosó végén tudok elmenni zuhanyozni, a többi munkatársammal együtt. A mosdók is a folyosó végén találhatók. Kétágyas szobákhoz tartozik külön zuhany, de ezt általában azoknak a dolgozóknak adják ki, akik párban érkeznek.

A szobám a télikert alatt van, csendes, egy lépcsősor választ el az étteremtől, én meg vagyok vele elégedve.

A munkaadóim nagy örömmel üdvözöltek, amikor megjöttem.

Az első napokon nem értettem mindent, amit mondtak nekem németül, de mindig nagyon türelmesek voltak velem! Ha megkértem, elmondták másképp vagy lassabban. Így, hogy egész nap németül beszélnek hozzád, nagyon gyorsan meg lehet tanulni, hiszen az agyad próbálja felfogni az elmondottakat.

Az első hét mindig a legnehezebb, ilyenkor kell megtanulni, hogy mi hol található, mit hogyan kell csinálni.

Az osztrákok nagyon precízek és munkaszeretőek, és ezt elvárják a kint dolgozóktól is!

Azért nem kell belerokkanni, Magyarországon harmad ennyit sem fizetnek ugyanennyi munkáért, plusz itt még kapunk szállást, internetet, napi háromszor ételt is, amelyekért nem kell fizetni. Így ha nem költekezel ( nincs is sok mindenre), akkor az egész fizetésedet elteheted, nem kell számlákat befizetni, bevásárolni.

A nyelvtudásom itt kint rekordsebességgel gyarapodott, rengetek új szót tanultam. Magyarországon 8 évig tanultam németül, ez azonban csak egy passzív tudás volt!

Amikor kijöttem, vagy amikor a telefonon kellett megszólalni…hát megizzadtam tőle! A munkaadók azonban türelmesek, megértőek, ha látják, hogy próbálkozol,segítenek.

Nagyon örülök,hogy ki tudtam jönni Ausztriába dolgozni, hiszen mind nyelvtudásban, mind a pincérszakmában sokat fejlődtem!

Ismételten nagyon köszönök mindent Temesvári Úr által vezetett Cv Prof-nak!